Малосадівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Дубенської районної ради Рівненської області
Керівник
закладу: Стеха Т.С.
Координатор: Чорноус Л.В.
Тема:
«Впровадження інноваційних технологій на уроках
української мови та літератури»
Склад
ради опорного закладу:
Голова
ради: Костюк Н.Є.
Члени
ради: Посільська О.В.,
Костюк Р.Т., Стеха М.С.,Іванова А.А.
Провідна
ідея досвіду:
Впровадження інноваційних технологій на уроках світової
літератури
Складовими
даної педагогічної ідеї є:
-
формування
стійкої мотивації до читання художньої літератури, до вивчення світової літератури як скарбниці
духовних цінностей людства;
-
ознайомлення
учнів з найкращими зразками оригінальної й перекладної літератури («золотого»
фонду класики і сучасної);
-
поглиблення
уявлень про специфіку художньої літератури як мистецтва слова;
-
формування
читацької та мовленнєвої культури;
-
розвиток умінь
і навичок учнів сприймати, аналізувати й інтерпретувати літературний твір у
культурному контексті, у зв’язках з іншими видами мистецтва, в аспекті
актуальних питань сучасності й становлення особистості;
-
активізація
інтересу до вивчення іноземних мов у процесі читання творів зарубіжних
письменників;
-
формування
поваги до різних мов, культур, традицій, толерантного ставлення до всіх
народів, народностей, рас і національностей;
-
виховання
любові до української мови і літератури як органічної частки світової культури,
прагнення до збереження рідної мови, національних традицій і цінностей в умовах
глобалізації світу;
-
формування
духовного світу особистості, її високої моралі, ціннісних орієнтацій;
-
розвиток
творчих здібностей, культури спілкування, критичного мислення;
-
формування
етичних уявлень та естетичних смаків;
-
розширення
культурно-пізнавальних інтересів особистості.
Актуальність досвіду:
Навчання світової
літератури займає одне з провідних місць у педагогіці, бо полягає у залученні учнів до найвищих
досягнень національної та світової літератури і культури, національних і
загальнолюдських духовних цінностей, формування комунікативної та літературної
компетентностей, розвиток творчих здібностей учнів, виховання в них естетичного
смаку, високої читацької та загальної культури, вироблення вмінь самостійно
ознайомлюватися зі зразками мистецтва слова, свідомо сприймати втілені в них
естетичні й духовні цінності.
Основні напрямки та зміст діяльності:
Літературознавчий напрямок передбачає вивчення
літературних творів у єдності змісту і форми, оволодіння учнями основними
літературознавчими поняттями й застосування їх у процесі аналізу й
інтерпретації художніх творів; розгляд літературних творів, явищ і фактів у
контексті літературного процесу; виявлення специфіки літературних напрямів,
течій у розвитку світової літератури; розкриття поетикальних (у тому числі жанрово-стильових)
особливостей художніх творів; ознайомлення учнів із загальними принципами
художнього перекладу, необхідними для текстуальної роботи з перекладною
літературою.
Культурологічний напрямок сприяє
усвідомленню художньої літератури як важливого складника мистецтва;
ознайомленню учнів із фундаментальними цінностями світової художньої культури;
розкриттю особливостей творів, літературних явищ і фактів у широкому
культурному контексті; висвітленню зв’язків літератури з філософією,
міфологією, фольклором, звичаями, віруваннями, культурними традиціями різних
народів і національностей; розширенню ерудиції учнів, вихованню їхньої
загальної культури, поваги до національних і світових традицій, толерантного
ставлення до представників різних культур, віросповідань, рас і
національностей.
Компаративний напрямок забезпечує порівняння літературних творів,
явищ і фактів, що належать до різних літератур; встановлення зв’язків поміж
українською та зарубіжними літературами (генетичних, контактних, типологічних
та ін.); розгляд традиційних тем, сюжетів, мотивів, образів у різних
літературах; зіставлення оригіналів і україномовних перекладів літературних творів;
увиразнення особливостей української культури й літератури на тлі світової; демонстрацію лексичного
багатства і невичерпних стилістичних можливостей української мови, а також
поглиблення знань і розвиток навичок учнів з іноземних мов.
Результативність:
-
дати уявлення про основні літературні
епохи, напрями, течії в контексті вітчизняної та світової культури;
-
розкрити жанрово-родовий поділ
літератури, навчити розрізняти твори різних родів і жанрів у їхній специфіці;
-
поглибити вміння аналізу та інтерпретації
творів літератури із застосуванням основних теоретичних понять;
-
сформувати в учнів вміння виокремлювати
компоненти змісту й форми, встановлювати зв’язки поміж окремими компонентами
твору, визначати їх функції у тексті;
-
навчити
школярів зіставляти різні літературні твори, явища, визначати їх художню
своєрідність;
-
активізувати
інтерес учнів до вивчення літератури в оригіналах і перекладах, розвинути
вміння зіставляти оригінали й переклади (за умови володіння відповідною
іноземною мовою);
-
сприяти самоствердженню учнів,
виробленню у них моральних якостей, громадянської позиції;
-
розвивати вміння й навички зв’язного
мовлення (із застосуванням аргументації, елементів дискусії, оцінки щодо
прочитаного та ін.);
-
виховувати естетичні почуття та емоції,
формувати здібність отримувати естетичне задоволення від прочитаного;
-
впровадити
інноваційні технології на уроках світової літератури і в позакласній роботі.
Методичні рекомендації
з теми «Впровадження інноваційних технологій на уроках світової
літератури»
Роботу над науково-методичною проблемною темою спрямовано на досягнення основної мети
навчання світової літератури: залучення учнів до найвищих досягнень національної та
світової літератури і культури, національних і загальнолюдських духовних
цінностей, формування комунікативної та літературної компетентностей, розвиток
творчих здібностей учнів, виховання в них естетичного смаку, високої читацької
та загальної культури, вироблення вмінь самостійно ознайомлюватися зі зразками
мистецтва слова, свідомо сприймати втілені в них естетичні й духовні цінності.
Для
досягнення цієї мети необхідно вирішувати такі основні завдання:
-
формувати в учнів уявлення
про художню літературу як мистецтво слова, важливу складову системи мистецтв і
духовної культури українського та інших народів світу;
-
виховувати повагу до
духовних скарбів українського народу та всього людства, расову, етнічну,
соціальну, гендерну, релігійну, індивідуальну толерантність, здатність
формувати, формулювати й активно відстоювати власну точку зору, свою систему
життєвих цінностей і пріоритетів, зберігати й примножувати кращі національні
традиції;
-
відпрацьовувати з учнями
вміння й навички аналізу художнього тексту, здатність сприймати його з
урахуванням авторської концепції й індивідуального стилю, бачити кожен
конкретний твір у літературному, культурному та історичному контекстах;
-
давати школярам оптимальний
обсяг літературознавчих понять і термінів, потрібних для повноцінної
інтерпретації художніх текстів, розуміння головних закономірностей перебігу
літературного процесу;
-
навчати учнів визначати
національну своєрідність і загальнолюдську значущість літературних творів, у
тому числі шляхом зіставлення зі зразками різних національних літератур та
різних видів мистецтв;
-
розвивати усне й писемне
мовлення школярів, їхнє мислення (образне, асоціативне, абстрактне, критичне,
логічне тощо);
-
формувати в учнів потребу в
читанні літературних творів, здатність засвоювати духовно-естетичний потенціал
художньої літератури;
-
виховувати повагу до книги
як універсального носія інформації,
-
відпрацьовувати навички
розрізнення явищ елітарної та масової культури.
Здійснювати реалізацію
проблемної теми через
-
накопичення,
апробацію, пропаганду та впровадження в практику педагогічного досвіду;
-
моніторинг
інноваційної діяльності;
-
проведення
уроків-показів, позакласних заходів, виступів на конференціях, семінарах для
вчителів світової літератури;
-
видавничу
діяльність.
Немає коментарів:
Дописати коментар